Als je veranderingen door wilt voeren in complexe systemen is (gebruikers)acceptatie essentieel. De zorg is een complex systeem. Psycholoog Norman Maier kwam al in 1963 met de formule Effect is Kwaliteit maal Acceptatie. Het lijkt een heel simpele vuistregel, maar in menig situatie wordt deze vergeten. Zeker ook in de zorg. Ideeën zijn niet van waarde tot ze geïmplementeerd en geaccepteerd zijn. Door het werken met patient journeys kan je de kwaliteit en acceptatie verhogen.
Blog

Patiënt verhaal van een kaakoperatie
Waar al mijn vrienden in groep 8 een beugel kregen, was ik altijd gezegend met rechte tanden. Ik was blij dat ik nooit zo’n metalen fietsenrek in mijn mond zou krijgen. Terwijl alle beugels om mij heen al eruit waren en iedereen met perfecte tanden rondliep, kreeg ik op mijn zeventiende het bericht dat ik toch aan de slotjes moest. Niet alleen dat, ik zou zelfs een kaakoperatie krijgen.

Gratis webinar op 18/2: Wat is de invloed van een digitale assistent (chatbot) op de patient journey?
Meld je nú aan voor onze gratis webinar: Wat is de invloed van een digitale assistent (chatbot) op de patient journey? 🩺🤖
In onze webinar nemen we je mee in een praktijkcase van Amsterdam UMC, waar al sinds 2016 een digitale assistent wordt ingezet. Daarnaast behandelen we een case over MiGuide: blended care leefstijl begeleiding voor diabetes 2 patiënten. We laten zien hoe je in de zorg een digitale assistent kunt inzetten om de service te verbeteren én voor het bieden van informatie over ziekte- en leefstijl.

Een voorbeeld van een journey van een patient met darmkanker
Elke journey is anders, elk ziektebeeld heeft een andere route en elke persoon heeft een andere ervaring. Ook verschillen de processen verschillen in Nederland per regio. Vandaag delen we de journey van een patiënt met darmkanker. Het is vandaag Wereld Kankerdag.