Skip to the content

Blog

Iedereen in de zorg weet dat we in een digitale transformatie zitten. De investeringen in ICT zijn hoog. Subsidies staat open en door de corona-epidemie zijn er alleen maar meer mogelijkheden voor financiering bijgekomen. Zorgverleners zuchten onder alle formulieren en programma’s die ze achter de computer gekluisterd houden. En met alle beeldschermzorg wordt het niet minder. We snakken eigenlijk allemaal naar direct menselijk contact. Hoe zorgen we dat ICT leidt tot meer ruimte voor persoonlijke aandacht?

Digitalisering is een belangrijk onderwerp in de zorg. ICT is de ruggengraat van de organisatie en wordt steeds meer randvoorwaardelijk. Mensgerichtheid is hierbij nog niet een belangrijke maatstaf, maar zou dat wel moeten zijn. Je zou kunnen zeggen dat de toevoeging ‘mensgericht’ de investeringen in ICT de juiste richting geven om de missie van de zorg te vervullen. Dat betekent starten bij de behoefte van patiënten en zorgverleners zorgt ervoor dat er een transformatie ingezet wordt, waarbij de mens en niet kostenbesparing of de huidige processen centraal staan. Het onderwerp ‘mensgericht digitaliseren’ moet daarom meer aandacht krijgen bij raden van toezicht. Hoe kunnen we daarvoor zorgen?

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?