Skip to the content

Tip1: Hoe ontwikkel je een persona in de zorg?

Patient Journey in een ziekenhuis
Patient Journey in een ziekenhuis

Leestijd 1 minuut 

Het werken met een persona helpt mensen om zich in te leven in de doelgroep. Een persona is een archetype van de doelgroep. Het maakt de behoefte van de doelgroep beter te begrijpen. Het helpt de mensen die oplossingen ontwerpen om de patient journey of de ervaring van de zorgverlener te verbeteren om de juiste keuzes te maken.

Hoe start je?

Aan een goede persona ligt onderzoek ten grondslag. Het gaat echter niet om een wetenschappelijke studie. Het is daarom heel goed mogelijk om te starten met een aantal aannames gebaseerd op de kennis die er in de organisatie aanwezig is en deze vervolgens (stapsgewijs) te toetsen met kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Beschrijf je persona

Geef je persona’s een naam, een portret (foto of illustratie), een beschrijving, voeg statistieken toe en schaal hun vaardigheden in. Wat zijn de gezondheidsvaardigheden van de patiënt? Welke digitale vaardigheden heeft je persona? Ga op zoek naar een quote die deze persona als geen ander typeert. Wat zijn de frustraties en motivaties van de persona? Wat ziet, hoort, voelt deze persona? Is de persona fan van Feijenoord of Ajax? Waar doet je persona boodschappen? Je kunt hiervoor een empathy map gebruiken, je kunt deze hier op onze website downloaden. Probeer de persona op maximaal 1 A4 te beschrijven met tekst en beeld (bijvoorbeeld logo’s).

Hoeveel persona's?

Als je aan de slag gaat met een patient journey heb je een goed uitgangspunt, waardoor je team / projectleden zich makkelijker kunnen inleven. Met deze persona in gedachten kun je nu voor het gehele traject dat de patiënt, of zorgverlener doorloopt, of een deel ervan een journey maken. Kies voor een project of organisatie een beperkt aandal persona’s te kiezen. Te veel persona’s (meer dan 5) wordt onoverzichtelijk. Mocht je bang zijn dat je daardoor doelgroepen mist, bedenk dan: “Ontwerp voor het midden, test met de uitersten”.

 

Over de schrijver

Ilonka Coenraad

Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?