Skip to the content

Een voorbeeld van een journey van een patient met darmkanker

Journey van een patiënt met darmkanker

Elke journey is anders, elk ziektebeeld heeft een andere route en elke persoon heeft een andere ervaring. Ook verschillen de processen verschillen in Nederland per regio. Door het in kaart brengen van een journey leef je je in in de patiënten die een bepaalde ziekte hebben of een behandeling ondergaan.

Vandaag delen we de journey van een patiënt met darmkanker. Het is vandaag Wereld Kankerdag.

We hebben 5 belangrijke stappen uitgelicht.

Pieter heeft allerlei klachten en vraagt zich af wat hij heeft. Na lang aandringen van zijn vrouw gaat hij naar de huisarts. Hij is in spanning en onzeker.

Patient in de wachtkamer

Hij is eerst afwachting van zijn diagnose en  krijgt bedenktijd voor het gesprek over de behandeling. Hij brengt veel tijd door met afspraken en wachten in het ziekenhuis. Hij is bang en optimistisch, maar heeft ook stress.

operatie en chemo

Hij krijgt te horen wat de behandeling is en er volgt een operatie en chemotherapie. Hij heeft het gevoel dat hij alsmaar in wachtkamers zit in en veel tijd doorbrengt in de behandelruimten. Het is zwaar, zeker aan het einde. Hij voelt zich afhankelijk, maar heeft ook vertrouwen.

ontslag

Na de operatie vroeg hij zich af wat hij eigenlijk allemaal thuis mocht en kon. Uiteindelijk is hij klaar met de behandeling.  Hij voelt zich opgelucht en dankbaar.

 

Zijn herstel duurt langer dan verwacht. Hij vraagt zich af wanneer hij weer kan werken en hoe hij zo gezond mogelijk kan blijven. Hij valt in een soort gat van moeheid, frustratie en uiteindelijk acceptatie. 

Wil je meer weten over het werken met Patient Journeys? Neem dan contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. 

Gelukkig voor patiënten zoals Pieter is er een plek waar ze alle antwoorden kunnen vinden en vragen stellen over hun ziekte: https://www.kanker.nl/

 

Over de schrijver

Ilonka Coenraad

Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.

Wil je de interactie met patiënten verbeteren?