Skip to the content

Blog

Hier delen wij onze kennis over het verbeteren van de patiëntervaring, ook bloggen we over ervaringen van patiënten.

Je kunt persona’s in de zorg vanuit verschillende perspectieven beschrijven. Puur functioneel als je te maken hebt met een bepaalde groep professionals. Vanuit de ervaring en onderzoek beschrijf je hun gewoonten en gemiddelde voorkeuren. Generaliseren is onvermijdelijk, maar omdat je het doet met aandacht en compassie en op basis van verhalen van deze groep ontstaat er uiteindelijk een herkenbare persona. Dit kan je ook doen vanuit de rol die iemand heeft in het zorgproces. De rol ‘patiënt’ of ‘mantelzorger’ kan in een patient journey traject al voldoende zijn om op basis van interviews een persona samen te stellen. 

De gezondheidszorg is duur, schaars en zorgprofessionals staan onder druk. Door de zorg slimmer in te richten blijft deze betaalbaar, toegankelijk en toekomstbestendig. E-health maakt zorg op afstand mogelijk, zowel diagnostiek, monitoring, als behandeling. Om een e-health product te laten slagen moet het echter wel aansluiten op de behoeften en wensen van de gebruikers. Maar hoe weet je wat gebruikers nodig hebben? De bedrijven Luscii en Ksyos ontwikkelen beide e-health diensten en - producten. Zij weten als geen ander hoe zij de ervaringen van hun gebruikers het beste kunnen verzamelen en verwerken. Patient Journey Lab gaat hierover met hen in gesprek.

Driekwart jaar hadden Marieke en haar vriend geprobeerd een kind te krijgen – tevergeefs. Uit een zaadonderzoek kwam een positieve uitslag: ‘goed.’ Of het ‘net goed’ of ‘echt goed’ was, vroegen Marieke en haar vriend zich af, maar daar gaf de huisarts geen uitsluitsel over. Van maart 2020 tot eind november datzelfde jaar doorliep ze haar eerste icsi-behandeling.

Iedereen in de zorg weet dat we in een digitale transformatie zitten. De investeringen in ICT zijn hoog. Subsidies staat open en door de corona-epidemie zijn er alleen maar meer mogelijkheden voor financiering bijgekomen. Zorgverleners zuchten onder alle formulieren en programma’s die ze achter de computer gekluisterd houden. En met alle beeldschermzorg wordt het niet minder. We snakken eigenlijk allemaal naar direct menselijk contact. Hoe zorgen we dat ICT leidt tot meer ruimte voor persoonlijke aandacht?

Digitalisering is een belangrijk onderwerp in de zorg. ICT is de ruggengraat van de organisatie en wordt steeds meer randvoorwaardelijk. Mensgerichtheid is hierbij nog niet een belangrijke maatstaf, maar zou dat wel moeten zijn. Je zou kunnen zeggen dat de toevoeging ‘mensgericht’ de investeringen in ICT de juiste richting geven om de missie van de zorg te vervullen. Dat betekent starten bij de behoefte van patiënten en zorgverleners zorgt ervoor dat er een transformatie ingezet wordt, waarbij de mens en niet kostenbesparing of de huidige processen centraal staan. Het onderwerp ‘mensgericht digitaliseren’ moet daarom meer aandacht krijgen bij raden van toezicht. Hoe kunnen we daarvoor zorgen?

De samenleving lijkt er het afgelopen jaar steeds meer van doordrongen te worden dat een gezonde leefstijl veel voordelen biedt en dat het belangrijk is om mensen ertoe te bewegen om gezonder te leven. Maar bij wie ligt die verantwoordelijkheid? Wie zou dit als eerste bespreekbaar moeten maken? En zou diegene dan ook verantwoordelijk moeten zijn voor de verdere begeleiding, of kan hiervoor worden doorverwezen? Dit bleek voer voor een uitgebreide discussie.  

We starten een patient journey traject met het in kaart brengen van het doel en de stakeholders. De reden hiervoor is dat we eerst moeten weten wie er betrokken zijn bij de ervaring van de patiënt, om de patient journey goed in kaart te brengen. Door een stakeholder analyse wordt duidelijk met wie de patiënt contact heeft tijdens het traject. 

Wat kan je allemaal doen met onze patient journey kaarten? De internationale Wednesday Web Jam community ging het experiment aan op Miro. Een uur was veel te kort! De design thinkers, facilitators en innovatie-experts waren enthousiast. 

Wil de zorggebruiker één digitaal platform voor preventie en zorg? Of is de smartphone het zorgplatform van de toekomst, met verschillend apps voor verschillende doelen? Ook voor de zorgverlener? Was de vraag die we in onze clubhouseroom op 11 maart stelden.

Het gesprek kwam wat moeilijk op gang en de stelling bleek te open. Echter bij het onderwerp toegankelijkheid en implementatie van platform en techniek merkten we dat de discussie loskwam.

We vonden elkaar op LinkedIn naar aanleiding van een gezamenlijke interesse in de vraag: “Hoe komen we van tech-push tot het inzetten van tech (use) en dus gedragsverandering?  Met andere woorden, het stimuleren van intrinsieke motivatie bij de potentiële gebruikers? Wij denken dat het betrekken van mensen bij het ontwikkelen van digitale toepassingen, de sleutel is om digitalisering in de eerste lijn verder te brengen. Zo ontstond het idee om een Clubhouse bijeenkomst* te organiseren over het onderwerp. Maandag 1/3 gingen we in gesprek met iedereen die in onze ‘room’ aanschoof.

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?