Skip to the content

Blog

De kracht van design thinking zit het 360’ perspectief en het gesprek tussen alle personen die de ervaring van doelgroep vormgeven. Inzichten voor betere communicatie, een beter proces of een innovatieve oplossing ontstaan als in de multidisciplinaire actie. Hoe organiseer je een patient journey workshop? Wie moeten erbij zijn? Hoe lang duurt een workshop en welke tools gebruik je in de workshop? Deze vragen behandelen we in de blogpost, lees dus verder…

Zodra je aan de gang gaat met de verticale ‘as’ van je journey, wordt het lastig om er van te kiezen. Er zijn een aantal punten die je in ieder geval in je journey moet laten terugkomen: de ervaring van de patient, het proces erachter, de emoties, de pijnpunten (of knelpunten) en de kansen of ideeën. 

Het belangrijkste wat je moet blijven doen bij het maken van een patient journey, is je verplaatsen in het perspectief van je doelgroep. Processen in de zorg van de organisatie waar je mee te maken hebt vaak erg dominant: we zijn zo gewend geraakt aan bepaalde stappen, dat we vaak vergeten dat het ook anders kan. Weten hoe je dit het beste kan doen? Lees verder…

De belangrijkste stap bij het in kaart brengen van een patient journey is het onderzoek naar de ervaringen van patiënten. De juiste vragen brengen de emoties, frustraties en motivaties naar boven in alle stappen van de patient journey. De vragen die je stelt om dit te ontdekken hangen af van je doel. Wat wil je met de journey bereiken? Procesverbetering, innovatie of betere communicatie?

Het werken met een persona helpt mensen om zich in te leven in de doelgroep. Een persona is een archetype van de doelgroep. Het maakt de behoefte van de doelgroep beter te begrijpen. Het helpt de mensen die oplossingen ontwerpen om de patient journey of de ervaring van de zorgverlener te verbeteren om de juiste keuzes te maken. Lees verder om erachter te komen hoe je het beste een persona ontwikkelt...

Een keer in het halve jaar ga ik samen met mijn revalidatiearts in overleg. Een overleg waarin we het hebben over mijn huidige toestand, een controle.
Het is normaal gesproken zo dat mijn moeder en ik naar het revalidatiecentrum toegaan, en dat was ook afgelopen week het plan. Maar omdat mijn moeder en ik nog andere afspraken voor die dag hadden staan en het ons dus beter uitkwam, vroeg ik een e-consult aan.

Interview met een herstellende corona patiënte

Dat er zoveel mensen zoveel van me houden, alleen om wie ik ben: dat heeft het me gebracht in de periode van mijn leven dat ik even niets terug kon geven. Dat is mijn grootste cadeau…”

Aan het woord is Ellen. Zij werd aan het begin van de coronapandemie bijna drie weken opgenomen met dusdanig ernstige longproblemen, dat beademing nodig was. Ellen is getrouwd en heeft drie jongvolwassen kinderen. Het hele gezin is besmet geraakt met Covid-19, maar hoe dit precies is gebeurd is onzeker. Ellen is echter de enige van het gezin die moest worden opgenomen. Zij lijdt aan morbide obesitas.

Ik wilde een afspraak met mijn huisarts maken. Ooit heb ik zonder succes geprobeerd de DigiD app te activeren om toegang te krijgen tot de digitale omgeving van mijn huisarts. Dus ik bel nog steeds de assistente, die me altijd te woord staat alsof ik het 4de kind ben dat om een ijsje vraagt. Ik begrijp het wel. De druk is hoog en ze is aangenomen vanwege haar kwaliteiten om de patiënten zo lang mogelijk bij de huisartsen weg te houden. Ik concludeer dat de patiënt ervaring in de zorg nog veel te wensen overlaat. Ik besluit er voor de verandering eens blogje te schrijven over mijn eigen ervaring.

Joan Veldhuizen heeft altijd speciale affiniteit gehad voor mensen met dementie, en werkt zowel achter de schermen als voor de schermen voor ze.
Tijdens de corona crisis heeft ze haar oude baan als verpleegkundige op een noodafdeling van een verpleeghuis. Voor drie dagen in de week werkt ze op kantoor bij Transmuralis en de rest van de week staat ze op de noodafdeling.

De neiging om een visuele weergave van de patient journey als einddoel na te streven, blijkt erg groot. Iedereen ziet graag een tastbaar resultaat van de activiteiten op het werk. Gezamenlijke ervaring is veel waard en met het value irritation model is dat goed in kaart te brengen.

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?