Skip to the content

Patient Journey tip 3: Kies de fases en sub-fases van je patient journey

Kies de fases en sub-fases van je patient journey
De fases en sub-fases van je patient journey

Als een persona hebt zoals beschreven in tip 1 en onderzoek hebt gedaan zoals beschreven in tip 2 en weet wat de ervaringen van je persona zijn, kun je beginnen met het opzetten van de journey. Het belangrijkste wat je moet blijven doen, is je verplaatsen in het perspectief van je doelgroep. Dat lijkt een open deur, maar terugvallen naar je eigen perspectief is de grootste valkuil. Daarbij zijn de processen in de zorg van de organisatie waar je mee te maken hebt vaak erg dominant: we zijn zo gewend geraakt aan bepaalde stappen, dat we vaak vergeten dat het ook anders kan.

Belangrijkste fases bepalen

Leg dus het zorgpad of de zorgstandaard even aan de kant en denk vanuit het onderzoek dat je gedaan hebt en de persona die je hebt ontwikkeld. Om structuur te geven aan je ontwerp, kun je het beste beginnen met een grove indeling 

Hierbij enkele voorbeelden:

Een  ziekenhuistraject: diagnose, behandeling, opname, nazorg. Bij dementie: niet pluis fase, thuis met dementie, opname met dementie, palliatieve fase, na overlijden en nazorg van mantelzorgers. En in het geval van leefstijlbegeleiding: signaleren/diagnose, leven met klachten of zelfs medicatie, omslagpunt, verbeterde leefstijl, verbeterde kwaliteit van leven.

Patienten reis in ziekenhuis

Subfases of -stappen bepalen

Bepaal vervolgens wat de subfases van deze stappen zijn: Wat zijn de belangrijkste momenten in het zorgtraject van de persona? Op welke momenten had de persona contact met de organisatie? Op welke momenten miste de persona begeleiding of informatie? Tijdens het in kaart brengen van de journey blijkt regelmatig dat er nog aanvullende subfases zijn of dat er een fase afalt die minder relevant blijkt. Gebruik bijvoorbeeld post-its om de subfases op te schrijven, zodat je nog kan schuiven.

Patient journey gemaakt met post-its

Zoek je een voorbeeld voor het invullen van de journey? Bekijk dan deze template die we samen met UXpressia gemaakt hebben. 

Wil je meer tips over het werken met een patient journeys? Bekijk onze andere blogs hier.

Over de schrijver

Ilonka Coenraad

Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?