Dicky werkt gemiddeld 1 avond in de week als kookvrijwilliger bij Hospice en logeerhuis Xenia. In deze blogpost verteld ze onder andere over haar eerste dag als kookvrijwilliger en over haar ervaring toen ze samen met Xenia gast en A.L.S patiënt Frank een biertje ging drinken in de stad.
Blog
Niels van Buren over de vele gezichten van Multiple Sclerose (MS)
Multiple Sclerose (MS) is een chronische aandoening aan het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Je lichaam valt daarbij de zenuwomhulsels aan. MS wordt ook wel ‘de ziekte met duizend gezichten’ genoemd. Bij iedereen kan het zich namelijk anders openbaren. Niels van Buren vertelt over zijn ervaring als MS-patiënt, ondernemerschap en hoe hij zich inzet voor MS-onderzoek.
De mantelzorgmakelaar als brug tussen de mantelzorger, het zorgsysteem en de wetgeving
Veel Nederlanders zijn mantelzorger, het gaat om maar liefst 5 miljoen mensen (SCP, 2020). De druk op mantelzorgers is de afgelopen jaren flink toegenomen en het zorgsysteem is complexer geworden. Ze raken verdwaald in een doolhof van wet- en regelgevingen en krijgen te maken met veel verschillende organisaties. Om mantelzorgers te helpen in hun zoektocht naar optimale zorg en ondersteuning en hen te begeleiden door het complexe zorgsysteem is er de mantelzorgmakelaar.
Samen leren met ons Patient Journey kaartspel!
Mensen met verschillende achtergronden in de zorg samenbrengen en van elkaar laten leren. Dat kan met het patient journey kaartspel. Door een (fictieve) patient journey uit te werken en gezamenlijk na te denken over mogelijke obstakels die een patiënt tegenkomt, wordt innovatief denken gestimuleerd. Daardoor worden nieuwe oplossingen gevonden.
Hoe breng je emoties in kaart voor een patient journey?
Het belangrijkste doel van het in kaart brengen van een patient journey is dat de medewerkers van de organisaties waar de patiënt contact mee heeft zich inleven in deze persoon. Je wilt bereiken dat ze zich in het perspectief verplaatsen van de betreffende patiëntgroep. Om dit te bereiken ga je op onderzoek uit.
Patiëntervaring verbeteren met AI
De vragenlijsten die de patiëntervaring meten, bevatten meestal alleen gesloten vragen. Daardoor ontbreken nuance en context. En die zijn cruciaal voor verbetering. Het doorlezen en analyseren van de antwoorden op open vragen kost veel tijd. De oplossing: Artificial Intelligence (AI) gebruiken voor het analyseren.