5 tips als je met persona’s wil gaan werken in de zorg
Tijdens een bijeenkomst met een klant hoorde ik een van de deelnemers zeggen: “Het leek me eerst heel ingewikkeld die persona’s, maar nu ga ik ze kennen en herkennen en weet ik daardoor beter wat ze willen.”. Archetypen van je doelgroep maken waarom doe je dat? Het antwoord is heel simpel, mensen kunnen zich beter inleven in verhalen over mensen en omschrijvingen gekoppeld aan een echter persoon dan in data.
Je kunt persona’s vanuit verschillende perspectieven beschrijven. Puur functioneel als je te maken hebt met een bepaalde groep professionals. Vanuit de ervaring en onderzoek beschrijf je hun gewoonten en gemiddelde voorkeuren. Generaliseren is onvermijdelijk, maar omdat je het doet met aandacht en compassie en op basis van verhalen van deze groep ontstaat er uiteindelijk een herkenbare persona. Dit kan je ook doen vanuit de rol die iemand heeft in het zorgproces. De rol ‘patiënt’ of ‘mantelzorger’ kan in een patient journey traject al voldoende zijn om op basis van interviews een persona samen te stellen.
Een stap verder is het verdiepen van een persona met drijfveren en voorkeuren. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de 3 typen zorggebruikers van het Mentality onderzoek van Motivaction als onderlegger nemen. Bekijk deze hier.
Als je een persona wil omschrijven, houdt dan de volgende 5 tips goed in gedachten:
1. Houdt voldoende interviews.
Begin in ieder geval met 10 interviews. Als je daarin een specifieke groep onderscheid bij 2 respondenten, baseer daar dan geen persona op voordat je er nog minimaal 5 hebt gesproken die hieraan voldoen.
2. Het is een creatief proces, dus je mag je fantasie gebruiken.
Beschrijf bijvoorbeeld de gemiddelde (werk)dag van je persona, wat maakt deze mee?
3. Durf te kiezen, hoe specifieker, hoe makkelijker het is om je in te leven.
Omdat je onderzoek hebt gedaan, is het misschien moeilijk om te kiezen hoe oud je persona is. Kies toch en als je denkt dat dit een belangrijke factor is, verzamel daarna meer data om dit te valideren. Dit kan met kwantitatief onderzoek en het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een of twee vragen via een pop-up op de website.
4. Maak je geen zorgen over de uitzonderingen of bijzonderheden als het gaat om de vertegenwoordiging van je doelgroep.
Als je je service of product daarna blijft testen en verbeteren en aanhoudt: ‘ontwerp voor het midden test bij de uitersten’ kan je daarna inspelen op dat deel van je doelgroep.
5. En vooral: doe het samen met je collega’s.
Maak er een creatieve sessie van met een moodboard en kom als het enigszins kan fysiek bij elkaar. Samen weet je meer.
Veel plezier!
Meer tips? Kijk eens naar deze blogs.
Patient Journey Lab
info@patientjourneylab.com
0650694546