Skip to the content

Waarom maak je een stakeholder analyse voor je een patient journey in kaart brengt?

stakeholder analyse

We starten een patient journey traject met het in kaart brengen van het doel en de stakeholders. De reden hiervoor is dat we eerst moeten weten wie er betrokken zijn bij de ervaring van de patiënt, om de patient journey goed in kaart te brengen. Door een stakeholder analyse wordt duidelijk met wie de patiënt contact heeft tijdens het traject. 

Het generieke doel van de patient journey, of eigenlijk van de activiteit patient journey mapping is het in beeld brengen van de ervaring van de patiënt en het betrekken van stakeholders van verschillende groepen om in gesprek te gaan over deze ervaring en deze te verbeteren.  

Een stakeholderanalyse kan je het beste in een (online) sessie maken met een aantal mensen die betrokken zijn bij het traject van de patiënt. Je moet dus al wel een beetje weten wie de actoren (mensen die interactie hebben met je doelgroep) zijn die de ervaring van de patiënt beïnvloeden. Zeker als je een patient journey wilt maken van het traject dat je zorginstelling overstijgt is het maken een stakeholderanalyse belangrijk. Het brengt in beeld wie je moet betrekken bij het in kaart brengen van de journey 

Doorloop de volgende stappen: 

  1. Bepaal het doel van je project. Wat wil je bereiken met je journey? (Lees hiervoor deze artikelen: 'Verbeter de zorg met patient journey op drie manieren' en 'De patient journey geen doel maar een middel')
  2. Identificeer de deelnemers die het beste betrokken kunnen worden en nodig ze uit voor een (online) sessie. Als je dit lastig vindt, overleg dan vooral met een collega’s die hier meer zicht op hebben.
  3. Vraag de deelnemers van de sessie vooraf een lijst met stakeholders te maken die van belang zijn in relatie tot dit doel. 
  4. Bespreek met elkaar elke stakeholder om in te schatten hoe belangrijk ze zijn voor het doel van de journey en plaats ze op de stakeholdermap (zie links hieronder voor meer informatie en templates).
  5. Bepaal welke van de stakeholders je wilt uitnodigen bij het in kaart brengen van de journey. Als je tegen agendaproblemen aanloopt kan je ze ook een voor een interviewen. 
  6. Interview de stakeholders en creëer op basis van de output een eerste schets van de patient journey. 

Als vervolgstap kun je ook nog in kaart brengen hoe de interactie is tussen de stakeholders. Dit wordt wel een valuemap genoemd, omdat je dan in beeld brengt welke waarde de stakeholders met elkaar uitwisselen. 

Omdat wij de journeys uitwerken met UXpressia werken, gebruiken we meestal Miro om online een stakeholdermap te maken. Hier vinden jullie een voorbeeld met een template 

Als we (weer) fysiek bij elkaar kunnen komen, zijn een flipover of whiteboard en stickies de beste manier om een stakeholdermap te maken. 

In Smaply (een andere customer journey tool) kun je ook een stakeholderanalyse en een value map maken. Je kunt stakeholders uitwerken tot persona’s. Zie ook de volgende links met handige informatie: 

https://www.smaply.com/tools/stakeholder-maps 

https://www.smaply.com/blog/stakeholdermaps#cheat-sheet 

https://www.smaply.com/blog/stakeholdermaps 

  

Heb je nog vragen? Of wil je coaching voor het in kaart brengen van een patient journey? Neem contact met ons op! 

 

Over de schrijver

Ilonka Coenraad

Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.

Wil je de digitale interactie met patiënten verbeteren?