Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.
Verslag van een clubhouse sessie: Eén digitaal platform voor preventie en zorg?

Wil de zorggebruiker één digitaal platform voor preventie en zorg? Of is de smartphone het zorgplatform van de toekomst, met verschillend apps voor verschillende doelen? Ook voor de zorgverlener? Was de vraag die we in onze clubhouseroom op 11 maart stelden.
Het gesprek kwam wat moeilijk op gang en de stelling bleek te open. Echter bij het onderwerp toegankelijkheid en implementatie van platform en techniek merkten we dat de discussie loskwam.
Al snel hadden we het over toegankelijkheid van onze gezondheidsdata, hoe we ze kunnen meenemen, beheren. Maar vooral: waarom duurt de digitalisering in de zorg zo lang? En waarom is het zo moeilijk om met een nieuw idee als startup in de zorg een plek te veroveren. Veel moeilijker dan in andere markten.
Hier zijn de oorzaken die we bespraken op een rijtje:
- In de zorg moeten toepassingen wetenschappelijk onderzocht zijn, voordat er grootschalig mee gewerkt kan worden.
- Innovaties worden pas vergoed als ze gevalideerd zijn, dus er bewezen is dat ze werken. Dat kost tijd, tot die tijd is het heel lastig voor een ondernemer om betalende klanten te vinden. Deze tijd is daardoor veel langer in de zorg dan in andere branches.
- Zorgverleners krijgen van de verzekering betaald voor gespecificeerde taken / handelingen, als het proces veranderd moet worden kost dat tijd en daarmee geld. Bijvoorbeeld: niet elk video-consult werd vergoed. Door corona komt hier wel een verschuiving in.
- De werkdruk in de zorg is al heel hoog, dus ruimte maken voor innovatie is lastig.
- Er wordt in de zorg gebruik gemaakt van verschillende Elektronisch Patiënten dossiers, om gegevens mee te kunnen nemen moet je die kunnen koppelen. Dat kost tijd en geld.
- Ook zijn de gegevens niet hetzelfde opgeschreven en ingedeeld, dat maakt het nog ingewikkelder. De taal van de verschillende beroepen in de zorg is ook anders.
- Het ‘not invented here’ syndroom, wat opschalen naar andere organisaties lastig maakt.
- Er zijn 2 grote groepen gebruikers die meegenomen moeten worden in de verandering, zorgverleners en zorggebruikers (patiënten, cliënten).
Het was goed om in een kleine groep mensen het gesprek hierover te kunnen voeren en te vertellen waar de barrières zitten. De vraag of de smartphone het digitale platform is van de toekomst hebben we niet beantwoord. Die toekomst is blijkbaar nog te ver weg.
Herken je deze punten? Of wil je er over doorpraten? Laat het ons dan vooral weten!
Wendy Scholtes-Bos en Ilonka Coenraad
Het verslag van de vorige sessie lees je hier.
Patient Journey Lab
info@patientjourneylab.com
0650694546