Ilonka Coenraad is oprichter van Patient Journey Lab. Als interim hoofd online bij AMC leerde zij de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale interactie in de zorg. Ilonka blogde eerder over samenwerkingen tussen not-for-profit en profit organisaties.
E-health oplossingen ontwikkelen voor patiënten? Begin met het maken van content!
De wens van zorgprofessionals om voor de eigen patiëntengroep een e-health oplossing te bieden is groot en de oplossingen zijn talrijk. De mogelijkheid om eigen patiënten een app of website te bieden met uitleg op maat, ter vervanging van die dikke map met folders, wordt door de digitale ontwikkelingen steeds urgenter. Het risico is echter dat je een mooie toepassing ontwikkelt voor de eigen patiëntgroep, die vervolgens niet goed aansluit bij het EPD, de website van de zorginstelling, of de systemen binnen het netwerk.
Terwijl veel zorgorganisaties nog op zoek zijn naar de juiste combinatie van EPD, website en apps, ontstaat om ons heen een rijk landschap aan e-health oplossingen. Door de complexiteit van de digitale infrastructuur, de snelheid van de ontwikkelingen en beperkte (interne) communicatie hebben zorgprofessionals vaak geen zicht op wat er al ontwikkeld is. Uit ambitie en ongeduld kiezen ze te snel voor een geïsoleerde aanpak. Een aanpak die dan niet blijkt te passen bij de andere systemen of niet herbruikbaar is voor andere specialismen.
Hoe kan een afdeling, een specialisme, of een kleinere zorginstelling (met minder innovatiebudget) toch al in actie komen om patiënten online de juiste informatie te bieden? Eigenlijk is het heel simpel: begin met het maken van de content waar de patiënt om vraagt. Passende content kun je zien als informatie-bouwstenen: goed herbruikbaar en in te zetten via verschillende kanalen. Welke mobiele of web-app er uiteindelijk ook gekozen wordt, er is altijd een plek waar een video geplaatst kan worden (let wel op het waarborgen van de privacy). Het belangrijkste hierbij is dat bij de keuze van de soort content past bij de behoefte van de patiëntgroep.
Een mooi voorbeeld van goede herbruikbare content is het beeldverhaal dat de mProve ziekenhuizen ontwikkeld hebben: |
Het is hierbij dus essentieel om te beseffen dat elke groep patiënten andere behoeften heeft. Ook het soort relatie met de behandelende medicus of paramedicus speelt een rol bij de manier waarop de informatie ontvangen wordt. Als je het de patiënten vraagt, krijg je antwoorden als:
"Als ik net ergens voor het eerst kom, vind ik het fijn om een brief te krijgen. Als ik eenmaal patiënt ben mag het allemaal digitaal."
En: "Voor de operatie aan mijn been, vond ik zelf online een goede tekenfilm. Ik houd er niet van onwetend een operatie te ondergaan, maar wil liever geen bloed zien.
Met andere woorden, verbeteren van de online patiëntervaring kan al snel door: 1. Het in kaart brengen van de patient journey. 2.Het ontwikkelen van content die hierbij aansluit. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van video's (bijvoorbeeld in de vorm van animaties), infographics, of beeldverhalen die op verschillende manieren aan de patiënt aangeboden kunnen worden.
Patient Journey Lab
info@patientjourneylab.com
0650694546